#13 dit lichaam is stervend

Dit lichaam is stervend
Het overleeft de Tijd niet
Het gaat dood

Althans, dat is mijn indruk
Echt zeker weten doe ik niet
En m’n lichaam gedraagt zich er ook niet naar

Alles om mij heen vergaat
Niets blijft heel of levend
Waarom zou mijn lichaam dat wel doen?

De Tijd eet mijn lichaam op
Terwijl mijn lichaam denkt alle tijd te hebben
Het neemt de tijd, niet wetende dat de tijd het in z’n greep houdt

Dit oude nieuws schijnt hem vaag toe
Doodgegaan is het nog nooit
Waarom op iets attenderen waar het nooit bij zal zijn?

Wie maakt doodgaan dan wel mee?
Is het wel het lichaam dat sterven is?
Of zijn het mijn mogelijkheden te leven, die stervend zijn?

Elk moment een kans om erbij te zijn
Het Leven elk moment
En elk moment een moment minder

Wat verrijst er dan?
Als het geen vrees mag zijn, maar Hoop?
Wat vult nu dit moment?

Mijn lichaam is aan het overlijden
Heel langzaam… of misschien wel snel
Elk elastiek raakt z’n rek ooit kwijt

Te midden van de dans met Tijd vind ik een punt
Een punt wat ver voorbij elk ander moment uitdijt
Wat sterft er als dit lichaam gaat?
En wat kan dat beseffen?

Geboeid? Ontdek 45 dagen dichten

