#6a vrijheid?

Ik wil vrij zijn

Oké, waarvan? Waarin? Wat houdt me tegen?
Napraatgedachten? Imitatiegebaren? Soapgevoelens?

Vrij Zijn, zijn zonder invulling

Kan dat dan?
Het lichaam kan niet uiteenvallen
Zwaartekracht laat niet los
De krachten om ons en in ons geven vorm aan wat is
Daarvan is niemand vrij
Hoe kan je vrij zijn?
Sta jezelf eens echt een eigen houding toe of een eigen gedachte, en ontdek…
Jouw vrijheid bestaat vaak slechts uit het hergebruik van indrukken
Geleend van de wereld, zonder te vragen
Kan je daarvan vrij zijn?
Dat is als de gevangene die zichzelf vrij schaart omdat hij beseft dat hij het tralies niet is

Maar zit daar niet een kern van waarde?
Is de gevangene niet even vrij als iemand in een auto?
Vrij om zich iets voor te nemen
Vrij om zich te verbinden met wat hij waarneemt
Vrij om zichzelf en zijn vrijheid te bevragen
Schuilt daar niet de vrijheid van het zijn in?
Niet in het doen, maar in de reflectie?
In de wereld van doen kent elke vrijheid z’n restrictie
In de wereld van reflectie kent elke restrictie z’n vrijheid
Elk obstakel op de weg van zelfbevrijding kan gevierd worden als een last die wordt afgedaan, iets wat ik niet ben
Voor wie vrij wil zijn is er maar één reactie op de wens “ik wil vrij zijn”… namelijk
Wie wilt dat?.. Oh, dat ben ik niet.

Meer? Ontdek 45 dagen dichten

2 thoughts on “#6a vrijheid?

  1. Pingback: #6b meta – FTHWS

Comments are closed.