#2b een kuil

Vanuit de kuil kijk ik omhoog
Hulp komt als ik roep
En wie zie ik daar…
Een vage, maar bekende silhouet die een ladder aanreikt
Het was vluchtig en maar een waas, maar
Wie was dat, zo bekend?

Nu ben ik weer alleen in de kuil met ladder
Wat neem ik mee, wat laat ik achter?
Is de ladder wel stabiel?
Wat tref ik daar aan, buiten de kuil?
Het is hier koud en het ruikt muf, maar toch vertrouwd
Wie was dat toch?

Ik ken mijn kuil, ik ken de wereld niet
Ik ken mijzelf in de kuil, ik ken mijzelf in de wereld niet
Is het niet mijn plicht om zoveel mogelijk van mijzelf in de wereld te zien?
Is dat niet de enige afspraak met mijn ziel om dit lichaam te krijgen?
Het ruikt hier muf en ik kijk rond
Zoekend naar bevestiging van een wereld die wilt dat ik blijf

Plots voel ik mijn vuist stevig om de ladder pakken
De beslissing is ingedaald, buiten mijn weten om
De wens liet zich horen
Kan ik nu nog terug?
M’n voeten op de treden
M’n blik bij m’n klim en af en toe omhoog
Het zonlicht is me te fel

Wat is dat? Was dat niet weer die gestalte?
Iemand wacht op mij
[Angst]
Wat als hij mij pijn doet?
M’n voet neemt nog een stap en blijft dan wachten
Wachten tot m’n gedachten zich schikken naar wat m’n hart al weet:
We gaan sowieso, moed bestaat slechts in de aanwezigheid van angst

Ik kruip langs de trap omhoog
Vastberaden, maar met hoofd omlaag
Hoger en hoger, lichter en lichter

Een hand reikt uit
Ik bewonder hem
Ik ken die hand, maar herinneren doe ik me niet
Mijn eigen vieze bezwete hand drukt zich moe en vragend in de zijn
Plots herinner ik mij die plek, die persoon en dat moment

M’n zintuigen gaan open en nemen alles waar
Maar niet meer vanuit dat lichaam op de ladder
Ik ben het die de hand uitreikte
Ik ben het die zag en hulp aanbood
Ik ben het die altijd al was
Ik ben het overstijgende wat mag toezien op de worsteling van het lichaam in de kuil

Langzaam laat de vieze hand los
Het dampende lichaam kruipt weer inéén
Ik zie de angst, twijfel en verdeeldheid
Ik sta en aanvaard dat alles goed is

Het lichaam laat zich weer zakken
Voet voor voet daalt het de ladder weer af
Wachtend op een volgende wens die de twee aspecten van mijn ziel aan elkaar laten zien

Ontdek 45 dagen dichten.

One thought on “#2b een kuil

Comments are closed.